Zapchana dysza? To nie koniec świata!

Published : 2017-02-23 21:08:52
Categories : Rozwiązywanie problemów Rss feed

Wybierasz model, przygotowujesz go dostosowując parametry druku, rozgrzewasz drukarkę 3D... Wydruk ma rozpocząć się za chwilę. Czekasz minutę, dwie, dziesięć. Nic. Ponowne ładowanie filamentu - nadal nic...

Brzmi znajomo? Bardzo możliwe, ze dysza Twojej drukarki 3D uległa (całościowemu bądź częściowemu) zatkaniu. Spokojnie, zaraz wytłumaczymy Ci jak sobie z tym poradzić.

Powodem takiego zatkania jest zazwyczaj:

  • ukruszenia się kawałka filamentu, który blokuje ujście głowicy
  • zanieczyszczenia w materiale
  • duża ilość stopionego materiału, która nie została umieszczona na stole roboczym i sukcesywnie odkładała się wewnątrz dyszy.

Jak poradzić sobie z tym problemem? Zanim przystąpisz do pracy pamiętaj, że dysza w drukarce 3D rozgrzewa się do bardzo wysokich temperatur. Zachowaj więc szczególną ostrożność podczas udrażniania głowicy - do podtrzymywania i przesuwania gorących elementów używaj szczypiec lub kombinerek.

#1

Na początku spróbuj odblokować głowicę przy pomocy igły o średnicy mniejszej niż średnica dyszy. Jeśli dysza zakorkowana jest przez niewielki okruch materiału, jego usuniecie może być się całkiem proste. Po usunięciu filamentu z ekstrudera ustaw temperaturę dyszy, na taką przy której tworzywo zaczyna topnieć (w przypadku PLA - 220°C). Po jej osiągnięciu spróbuj przy pomocy igły lub szpilki przeczyścić dyszę. Metoda prosta, jednak nie zawsze skuteczna.

Pamiętaj, że PLA nie jest rozpuszczalne. Jeśli natomiast zapchasz głowicę ABS-em, zdemontuj ją i umieść w acetonie. To z łatwością usunie resztki filamentu.

#2

Alternatywną metodą jest przepchnięcie zablokowanego fragmentu materiału przy pomocy innego filamentu. Po rozgrzaniu do temperatury topnienia, nową nitką materiału spróbuj przeforsować kłopotliwy fragment materiału, zalegający w dyszy przy jednoczesnym obniżeniu temperatury. Uważaj jednak, aby nie uszkodzić prowadnicy poprzez wywieranie zbyt dużego nacisku.

#3

Jeśli to nie pomoże, zostaje ostatnia opcja - demontaż i wyczyszczenie głowicy. Jeśli robisz to po raz pierwszy warto robić zdjęcia lub notatki, aby zapamiętać gdzie znajdują się zdjęte elementy. Szczególnie pomocna okaże się tutaj instrukcja obsługi. Zazwyczaj całe zadanie polega na odkręceniu kilu śrub i dokładnym oczyszczeniu dyszy (chemicznym w przypadku ABS lub mechanicznym -PLA).

Widzisz? To wcale nie takie trudne!